Copywriting – na czym polega?

pisanie tekstu

W Internecie każdego dnia pojawiają się setki tysięcy artykułów, wpisów blogowych oraz innego rodzaju treści. Zdecydowaną większość z nich tworzą copywriterzy, czyli specjaliści zajmujący się pisaniem dla serwisów internetowych. Większość z nich specjalizuje się w konkretnych rodzajach treści i traktuje to jako pracę zarobkową, choć są od tego wyjątki. Co to jest copywriting i co warto o nim wiedzieć? Jak zacząć przygodę z pisaniem tekstów sprzedażowych i artykułów blogowych? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej!

Co to jest copywriting?

Odpowiedzmy teraz na najważniejsze pytanie o copywritingu – na czym polega i co warto o nim wiedzieć? Copywriting to określenie pracy polegającej na pisaniu różnego rodzaju treści na serwisy internetowe. Tak naprawdę wszystko zależy od wytycznych dostarczonych przez zleceniodawcę. Dobry copywriter powinien umieć napisać rozbudowane artykuły blogowe, opisy kategorii oraz produktów w sklepach internetowych, teksty sprzedażowe, wpisy do katalogów przedstawiające działalność i ofertę firmy, treść newslettera wysyłanego na adresy e-mail klientów oraz dziesiątki innych, niewymienionych tutaj rodzajów tekstów. To prosta odpowiedź na pytanie na czym polega copywriting, bo tak naprawdę zawód ten jest pełen niespodzianek. Nigdy nie wiadomo, co zamówi klient – często jest to nie tylko przygoda, ale też wyzwanie, bo najważniejsza jest jakość. Oczywiście niektóre rodzaje treści są tańsze i wówczas odbija się to na ich jakości. W przypadku precli i artykułów zapleczowych dużo ważniejsza jest ich liczba, a ich jakość wcale nie musi być tak dobra.

Ile zarabia copywriter?

Profesjonalny copywriting wiąże się z koniecznością poniesienia dużych wydatków. Ich wysokość może Cię zaskoczyć, szczególnie jeśli dotychczas nie miałeś nic wspólnego z tą branżą. Podczas gdy część copywriterów jest zatrudniona przez firmy na umowę o pracę i otrzymuje stałą stawkę, inni są freelancerami, którzy rozliczają się na akord, czyli od liczby napisanych znaków. W tym drugim przypadku stawka jest bardzo różna i zależy nie tylko od rodzaju i tematyki pisanej treści, ale też od doświadczenia oraz umiejętności copywritera. Za najtańsze, najgorsze artykuły płaci się od 3 do 8 zł netto za 1000 znaków ze spacjami, podczas gdy treści lepszej jakości to wydatek rzędu od 9 do 25 zł za 1000 znaków ze spacjami. Najlepsi copywriterzy dostarczający artykuły eksperckie, szczególnie z trudnych tematyk, mogą zarabiać nawet 150 zł za 1000 znaków ze spacjami, choć zdarza się to raczej rzadko. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, czy znajdzie się chętnych klientów, bo konkurencja jest ogromna. W końcu pisać każdy może, jeden lepiej, drugi gorzej – parafrazując słowa z popularnej polskiej komedii.

Jak zostać copywriterem?

Dowiedzieliśmy się już wszystko o copywritingu – co to jest i ile można zarobić. Ale jak zostać copywriterem? Droga w tym zawodzie jest relatywnie prosta, bo nie trzeba skończyć żadnych studiów. Zasadniczo wykształcenie jest jedynie mało ważnym dodatkiem – liczą się jedynie konkretne umiejętności, podparte praktyką i doświadczeniem. W końcu klientom zależy przede wszystkim na dostarczeniu dobrej jakości tekstów. Nieważne, kto je wykona – ważne, by spełniały odpowiednie wymagania. Początkujący copywriterzy powinni szukać zleceń na własną rękę, czy to na grupkach na Facebooku, czy specjalnych giełdach zleceń dla freelancerów, czy na dedykowanych platformach dla copywriterów. Wybór jest ogromny, ale znalezienie zleceń na start może sprawiać spore problemy. W takiej sytuacji warto zgłosić się do agencji copywriterskiej lub contentowej – takie firmy współpracują z copywriterami, którzy realizują zlecenia za wyznaczoną stawkę. Alternatywnie można też szukać pracy na etat, a nie jako freelancer. Często pojawiają się ogłoszenia skierowane dla początkujących, którzy chcą zostać copywriterami.

Popyt na copywriting wciąż rośnie wraz ze wzrostem ilości treści w Internecie. W końcu coraz więcej czasu spędzamy w sieci, co przekłada się też na wzrost popytu na pisanie tekstów internetowych. To ciekawy i opłacalny rodzaj pracy, w którym sprawdzi się każdy, kto posiada wrodzony talent do pisania lub praktyczne, wyuczone umiejętności.