Większość osób pracujących w biurze spędza w nim minimum 8 godzin dziennie. Jest to spora ilość czasu, dlatego też warto zapewnić pracownikom komfortowe warunki. Zgodnie z art. 207, ust. 2 Kodeksu pracy, pracodawca jest zobowiązany do ochrony zdrowia oraz życia pracowników poprzez zapewnienie im higienicznych oraz bezpiecznych warunków pracy, dzięki zastosowaniu osiągnięć techniki oraz nauki. Dobre warunki do pracy to między innymi przyjazna atmosfera wśród pracowników, wygodne krzesła, spełniające wszystkie normy sprzęty biurowe oraz wystrój i oświetlenie w biurze. Prawidłowe oświetlenie ułatwia wykonywanie obowiązków w pracy, zwiększa efektywność pracowników, a także wpływa na dobre samopoczucie. Pozostaje więc pytanie – jakie oświetlenie do biura wybrać? Odpowiadamy w poniższym artykule – zapraszamy serdecznie do wnikliwej lektury!
Otoczenie świetlne – podstawowe parametry
Do najważniejszych parametrów otoczenia świetlnego, jakie są ważne podczas projektowania oświetlenia w biurze, wlicza się:
- temperatura światła – temperatura barwowa jest wyrażana w Kelvinach. Światło zimne (białe) ma temperaturę większą niż 3300 K, natomiast światło ciepłe temperaturę poniżej 3300 K,
- oświetlenie wnętrza i kierunkowość światła – określają one zasadność oświetlania nie tylko miejsca pracy, ale też całego pomieszczenia oraz modelowania wnętrza światłem,
- rozkład luminacji w otoczeniu – luminacja jest to współczynnik odbicia światła od powierzchni; odpowiednio zrównoważona pozytywnie wpływa m.in. na ostrość widzenia, sprawność funkcji ocznych oraz czułość kontrastową,
- natężenie oświetlenia – od jego poziomu zależy komfort i szybkość wykonywania zadań wzrokowych,
- olśnienie – stan ten powstaje najczęściej w wyniku zbyt dużego poziomu luminacji w polu widzenia i przyczynia się do zmęczenia pracownika.
Oświetlenie biur – najważniejsze kwestie
Biuro jest zaliczane do pomieszczeń stałej pracy, powinno ono zatem spełniać konkretne wymagania, które dotyczą na przykład ogrzewania i wentylacji, dobrego usytuowania pomieszczenia oraz jego gabarytów, zabezpieczenia m.in. przed hałasem oraz oczywiście dostępu do naturalnego oświetlenia oraz odpowiednio dobranego oświetlenie sztucznego. Niewłaściwe oświetlenie biurowych pomieszczeń należy do czynników, które mogą powodować problemy zdrowotne oraz zmniejszać wydajność pracowników.

Najważniejsze kwestie dotyczące oświetlenia biur, mówiące przykładowo o tym, jakie jest optymalne natężenie oświetlenia przy pisaniu i czytaniu, prezentują się następująco:
- pomieszczenia powinny posiadać dostęp do światła dziennego,
- szyby w oknach oraz świetlikach powinny przepuszczać właściwą ilość światła oraz być wyposażone np. w rolety czy żaluzje,
- elektryczne oświetlenie powinno posiadać zgodne parametry z Polskimi Normami,
- w biurach powinno się instalować trzy rodzaje oświetlenia: ogólne, miejscowe oraz złożone,
- ogólne oświetlenie w biurowym pomieszczeniu nie powinno być umieszczone tuż nad biurkami,
- rodzaj oświetlenia zależy od poziomu natężenia oświetlenia, jakie jest wymagane dla danej pracy biurowej: 500 lx to minimalny poziom natężenia oświetlenia w pracowni komputerowej, do stanowisk pisania ręcznego i czytania, do sal konferencyjnych i mniejszych pokoi przeznaczonych; 300 lx to natężenie światła wymagane dla recepcji i pomieszczeń, w których dokumenty są kopiowane lub segregowane; natomiast 200 lx jest natężeniem wystarczającym w magazynach i archiwach.
- natężenie oświetlenia miejsca pracy przy komputerze nie powinno być jednakowe – wysoki poziom natężenia nie jest pożądany na ekranie, lecz na stole i klawiaturze.
Oświetlenie biurowe – jak dokonać właściwego wyboru?
Oświetlenie do biur przede wszystkim powinno charakteryzować się funkcjonalnością. Poza właściwym oświetleniem stanowisk pracy, światło może służyć jako „drogowskaz”, ułatwiając poruszanie się po firmie. Ważną kwestią są również walory estetyczne oświetlenia. Oprawy świetlne są ważnym elementem dekoracyjnym podkreślającym charakter danego wnętrza. Tworzą one właściwy nastrój oraz klimat. Lampy do biura powinny dodawać biurze elegancji i pasować do wyposażenia.
Wybór oświetlenia głównego do biura w dużej mierze zależy od jego wielkości. W sporych pomieszczeniach bardzo często stosowane są lampy sufitowe do biura, natomiast w mniejszych – świetlówki liniowe lub oczka sufitowe. Tymczasem oświetlenie miejscowe to najczęściej lampy biurkowe, sporadycznie podłogowe (w tym oświetlenie schodów).